Складові емоційного інтелекту, самотестування

0
1

Shares

Емоційний інтелект (ЕІ) (англ. Emotional intelligence, EI) — це здатність людини сприймати, оцінювати та розуміти свої та чужі емоції та вміння керувати емоціями. Емоційно інтелектуальні люди можуть добре володіти собою і ефективно налагоджувати взаємодію з оточенням. Психологи та представники інших наукових дисциплін, а також лідери багатьох організацій, визнають, що емоційний інтелект має життєво важливе значення. Деякі навіть вважають, що емоції більшою мірою, ніж інтелектуальні здібності, визначають мислення людей і людські взаємини.

Від розуміння емоцій та вміння керувати ними багато в чому залежить успіх у роботі та щастя в особистому житті. Лідери можуть сконцентрувати і направити силу емоцій на поліпшення морального клімату в колективі і посилення мотивації співробітників, що йде на користь організації. Як показали результати дослідження, проведеного Політехнічного інституту Ренсселера (Rensselaer Polytechnic Institute), більш експресивні і більш чуйні до чужих емоцій підприємці заробляють більше грошей.

Що таке емоції?

Існують сотні емоцій і ще більше емоційних відтінків. Для лідера дуже важливо розуміти не тільки різноманітні емоції людей, але і те, як ці емоції виражаються. Дослідники виділяють вісім основних груп емоцій:

  • любов;
  • страх;
  • гнів;
  • смуток;
  • насолода
  • здивування;
  • сором;
  • відраза.

В серії досліджень представники різних культур безпомилково розпізнавали зазначені емоції, коли їм показували фотографії осіб з відповідною мімікою. Список основних емоцій і їхньої деяких відтінків наводиться нижче.

  • Гнів: лють, грубість, обурення, роздратування, обурення, озлоблення, невдоволення, ворожість, запеклість.
  • Смуток: смуток, жаль, смуток, меланхолія, жалість до себе, самотність, пригніченість, відчай, депресія.
  • Страх-тривога, занепокоєння, нервозність, занепокоєння, хвилювання, переляк, жах, паніка.
  • Насолода: щастя, радість, полегшення, задоволення, радість, гордість, чуттєве задоволення, захоплення, захват, трепет, ейфорія.
  • Любов: вдячність, повага, приязнь, довіра, доброта, прихильність, відданість, обожнювання, пристрасне захоплення.
  • Здивування: шок, здивування, потрясіння, здивування.
  • Відраза: презирство, зневага, зверхність, огиди, антипатія, неприязнь, відкидання.
  • Сором: почуття провини, збентеження, розгубленість, каяття, приниження, сором, смирення.

Лідери, чуйні до власних емоцій і емоцій оточуючих, створюють гарну робочу атмосферу, що йде на користь організації.

Складові емоційного інтелекту

Компоненти емоційного інтелекту розбиті на чотири основні категорії, наведені в таблиці 1. Важливо пам’ятати, що емоційний інтелект засвоюється і розвивається. Будь-яка людина може посилити якості, складові чотири зазначені категорії.

Таблиця 1. Складові емоційного інтелекту

Власна особистість Інші люди
Свідомість Самосвідомість:

  • емоційне самосвідомість;
  • точна самооцінка;
  • впевненість у собі.
Соціальне свідомість:

  • емпатія;
  • корпоративне свідомість;
  • орієнтація на надання послуги.
Поведінка Володіння собою:

  • емоційний самоконтроль;
  • дії, які заслуговують довіри;
  • свідомість.
Менеджмент взаємовідносин:

  • розвиток інших людей;
  • наснагу оточуючих;
  • вплив на оточуючих.

Самосвідомість можна розглядати як основу всіх інших компонентів емоційного інтелекту. Воно включає в себе здатність людини оцінювати власні емоції і розуміти, як вони впливають на роботу і особисте життя. Людям, добре знає свої емоційні характеристики, легше бути господарями власного життя. Лідери з високим рівнем самосвідомості здатні довіряти своїм почуттям, допомагає у скрутні хвилини приймати непрості рішення. Іноді буває незрозуміло, чи потрібно здійснювати велику угоду, звільняти співробітника, реорганізовувати бізнес, перерозподіляти обов’язки. Коли інформація із зовнішніх джерел є недостатньою, лідерам слід покладатися на власні почуття. Самосвідомість включає в себе адекватну оцінку своїх сильних і слабких сторін і почуття впевненості в собі.

Володіння собою — другий ключовий компонент емоційного інтелекту, який можна визначити як здатність контролювати деструктивні або приносять шкоду емоції. Лідери вчаться зберігати емоційний баланс, щоб неспокій, тривога, страх чи гнів не заважали ясності мислення. Володіти емоціями значить не пригнічувати або приховувати їх, а розуміти, використовуючи це розуміння в різних ситуаціях.

У цю категорію входять такі якості, як прагнення викликати довіру оточуючих (прояв чесності і прямоти), свідомість (відповідальне ставлення до своїх обов’язків), здатність до адаптації (вміння пристосовуватися до змін); ініціативність, розширює можливості людини; оптимізм, що виявляється всупереч усім труднощам і невдачам.

Мартін Селигман (Martin Seligman), професор психології університету Пенсільванії, порадив керівництву страхової компанії MetLife прийняти на роботу групу співробітників, які при проходженні тестів «на оптимізм» показували високі результати, але не могли пройти звичайних тестів на вміння вести продажу. Порівняно з групою, члени якої добре проходили тести на продажу, але при цьому були песимістичні, група оптимістів здійснювала продажів на 21% більше у перший рік роботи на 57% більше у другий рік роботи.

Соціальне свідомість — це здатність розуміти інших. Соціально свідомі лідери виявляють емпатію — уміння поставити себе на місце іншої людини, розуміння його думок і почуттів. Такі лідери можуть розглянути ситуацію з кількох точок зору та налагодити взаємодію з людьми різних типів. Під характеристикою корпоративне свідомість розуміється здатність налагодити організаційну діяльність і створити мережу контактів, а також вибрати найбільш підходящі для досягнення позитивних результатів форми поведінки. Крім того, соціальна свідомість передбачає орієнтацію на надання послуг, тобто здатність визначити і задовольнити запити співробітників, споживачів або клієнтів.

Менеджмент взаємин — це здатність налагоджувати контакти та взаємодіяти з іншими людьми. Лідери, що володіють високим емоційним інтелектом, чуйно та доброзичливо ставляться до оточуючих. Вони розвивають персонал, надихають співробітників своєю концепцією майбутнього, встановлюють нормальне спілкування, чуйно реагують на почуття інших людей, надаючи на них позитивний вплив. Емоційне розуміння лідерами своїх підлеглих сприяє проведенню позитивних змін, налагодження співробітництва та роботи у командах, усунення конфліктів. Такі лідери створюють мережу взаємин усередині організації і за її межами.

Узяті разом, чотири компоненти створюють основу для емоційного інтелекту, який лідери можуть використовувати для більш ефективного керівництва командами і організаціями.

Практичні висновки для лідерів

Якою мірою емоційний інтелект впливає на ефективність лідера? Безсумнівно, він відіграє ключову роль в успіху трансформаційних і харизматичних керівників. Харизматичні лідери, як правило, вдаються до переконання через емоції і звертаються до почуттів підлеглих. Трансформаційні лідери створюють образ майбутнього і мотивують співробітників втілити мрії в реальність, що вимагає використання компонентів емоційного інтелекту. У найрізноманітніших ситуаціях харизматичні і трансформаційні лідери виявляють упевненість у собі, рішучість і наполегливість.

Високий рівень самосвідомості в поєднанні зі здатністю керувати своїми емоціями дозволяє лідеру демонструвати впевненість у собі і викликати довіру і повагу підлеглих. Крім того, вміння керувати емоціями інших людей або стримувати ці емоції допомагає лідеру об’єктивно оцінити потреби підлеглих, які можуть ховатися за безпосереднім проявом почуттів. Сильний гнів або депресія, наприклад, здатні підсилити егоцентричність керівника та перешкодити йому зрозуміти потреби оточуючих. Така людина не може розглянути ситуацію з різних точок зору.

Емоційний стан лідера впливає на обстановку в групі, відділі або організації. Емоції передаються від людини до людини. Якщо ми знаходимося в суспільстві життєрадісних і енергійних людей, їх емоції передаються і нам. І навпаки, сумний чоловік здатний вселити в нас зневіру. Ця емоційна заразливість лідера, зберігає врівноваженість і внутрішню мотивацію, служить прикладом для підлеглих, надихає їх і передає його почуття. Оптимістичний і енергійний керівник здатний підвищити активність всієї організації. Чуйність і вміння налагодити взаємодію допомагають мотивувати, надихати і об’єднувати співробітників.

Напевно, головне, що емоційний інтелект дозволяє лідеру, — це можливість ставитися до підлеглого як до цілісної особистості зі своїми почуттями, думками, ідеями, потребами, здібностями і мріями. Саме емоційний інтелект допомагає керівнику розвивати персонал і підтримувати високу самооцінку кожного співробітника.

Емоційно-інтелектуальний лідер створює атмосферу довіри та поваги, наповнює сенсом роботу підлеглих, так що вони прагнуть не тільки задовольнити особисті потреби, але і принести максимальну користь організації.

Самооцінка емоційного інтелекту

Використовуючи п’ятибальну шкалу, оцініть, якою мірою ви володіє кожної із зазначених нижче здібностей. Перш ніж виставляти оцінку, згадайте реальні ситуації, в яких ви виявляли дане якість:

  • 1 — відсутня;
  • 2 — проявляється в незначній мірі;
  • 3 — проявляється в середнього ступеня;
  • 4 — проявляється в значній мірі;
  • 5 — присутня постійно.

Таблиця 2. Самооцінка емоційного інтелекту

1. Я пов’язую внутрішні психологічні стани з різними емоціями.
2. Я вмію зняти внутрішнє напруження, перебуваючи в складних ситуаціях.
3. Я знаю про те, як моя поведінка впливає на інших людей.
4. При виникненні конфлікту я прагну першим вирішити його.
5. Коли мене охоплює гнів, я можу швидко узяти себе в руки.
6. Я помічаю, коли співрозмовник починає злитися.
7. Я бачу, коли людина відчуває стрес.
8. Я досягаю консенсусу з іншими людьми.
9. Я розпізнаю емоції оточуючих.
10. При виконанні нецікавої роботи я вмію знайти мотивацію.
11. Я допомагаю іншим оволодіти своїми почуттями.
12. Я допомагаю оточуючим відчути себе комфортно.
13. Я помічаю, коли у співрозмовника змінюється настрій.
14. Я зберігаю спокій, коли співрозмовник починає злитися.
15. Я можу поставити себе на місце іншої людини.
16. При необхідності я можу дати пораду і надати емоційну підтримку іншим людям.
17. Я помічаю, коли співрозмовник починає займати оборонну позицію.
18. Я можу оцінити, наскільки вчинки людини відповідають його словами.
19. Я веду довірчі бесіди з іншими людьми.
20. Я відповідаю людині точно тими ж почуттями, які він проявляє по відношенню до мене.

Підрахунок балів

Підрахуйте суму балів по всіх двадцяти пунктів, щоб визначити загальний рівень емоційного інтелекту. Самосвідомість оцінюється пунктами 1, 6, 9, 13 і 17; володіння собою — пунктами 2, 5, 10, 14 і 18; соціальне свідомість — пунктами 3, 7, 11, 15 і 19; менеджмент взаємин — пунктами 4, 8, 12, 16 і 20.

Інтерпретація результатів

Ця анкета дозволяє визначити рівень емоційного інтелекту.

  • Якщо ви набрали більше 80 балів, у вас високий рівень емоційного інтелекту.
  • Якщо ви набрали 50-80 балів, у вас є міцний фундамент для розвитку емоційного інтелекту і задатків лідера.
  • Сума балів не нижче 50 вказує, що, на вашу думку, ви володієте емоційним інтелектом нижче середнього.
  • Для кожного з компонентів результат більше 20 є високим, а менше 10 — низьким. Що ви зробите, щоб поліпшити ваші результати?

Матеріал публікується в скороченому перекладі з англійської.

Про автора:

Річард Дафт

      (Richard l. Daft), професор Школи менеджменту Оуена (Owen Graduate School of Management) при Вандербильтском університеті (Vanderbilt University). Автор підручника

«Менеджмент»

      , книги

«Керівник і слон. Як стати сверхлидером»

      .

Джерело: www.management.com.ua

Схоже

Share on Facebook Share
9
Share on TwitterTweet
0
Share on Google Plus Share
Share on Pinterest Share
0
Share on LinkedIn Share
Share on Digg Share
9
Total Shares
comments powered by HyperComments!

ОСТАВЬТЕ ОТВЕТ

Please enter your comment!
Please enter your name here