Астрономи вперше зафіксували супервспишку на схожій на сонце молодій зірці

0
42

Вчені доповіли про виявлення схожої на сонце молодої зірки, яка справила гігантський спалах — в 10 разів потужніший за будь-який з тих, які коли-небудь виробляло сонце за всю історію спостережень. Відкриття допоможе астрономам оцінити вплив подібних спалахів на землю як на етапах зародження життя, так і в наш час.

Джерело зображення: nao.ac.jp

Сонце випускає спалахи досить часто — вони вивільняють енергію, порівнянну з мільйонами водневих бомб. Іноді вони супроводжуються так званими коронарними викидами маси-плазми, що летить зі швидкістю кілька мільйонів кілометрів на годину. Досягаючи землі, такі викиди можуть виводити з ладу супутники або завдавати шкоди електромережам на поверхні планети. Так, в 1989 році за лічені секунди була знеструмлена канадська провінція квебек, а трансформатори пошкодилися навіть в американському нью-джерсі.

У 2019 році вчені припустили, що жовті карлики можуть виробляти спалахи в 10 разів могутніше сонячних — супервспишки, проте на практиці таке явище вдалося спостерігати відносно недавно. Астрономи проводили спостереження за зіркою ek draconis приблизно в 111 світлових роках від сонячної системи. Ця зірка відноситься до класу жовтих карликів, але вона набагато молодше сонця — її вік становить від 50 до 125 млн років. Сонце було таким 4,5 млрд років тому. В ході серії спостережень з січня по квітень 2020 року вчені використовували космічний телескоп tess, призначений для відкриття екзопланет, телескоп «сеймей» кіотського університету, а також телескоп «наюта» обсерваторії ніші-харіма. Супервспиша була зафіксована 5 квітня 2020 року, а приблизно через 30 хвилин за нею пішов коронарний викид маси, що рухається зі швидкістю близько 1,8 млн км/ч.за оцінками вчених, маса викиду (більше 1 квадрильйона кг) виявилася в 10 разів більше найбільшого з відомих сонячних викидів.

Передбачається, що в силу свого віку сонце виробляє супервспишки набагато рідше, ніж порівнянні з ним молоді зірки. Судячи з непрямих даних, за останні 10 000 років вони могли досягати землі кілька разів: ознаки такої події були відзначені в 2610 р. До н. Е., а також в 774-775 і 993-994 рр. Н. Е.

ОСТАВЬТЕ ОТВЕТ

Please enter your comment!
Please enter your name here